Το Μουσείο Μετάξης : ανήκει στο Δίκτυο Μουσείων του Πολιτιστικού
Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς. Λειτουργεί από το 1990 και στεγάζεται στο Αρχοντικό
Κουρτίδη (1883), το οποίο παρουσιάζει όλα τα τυπικά αρχιτεκτονικά
χαρακτηριστικά των αστικών «αρχοντόσπιτων» της περιοχής. Παρουσιάζει όλες τις
φάσεις και τα στάδια από την προβιομηχανική διαδικασία της εκτροφής των
μεταξοσκωλήκων (σηροτροφία) και της επεξεργασίας του μεταξιού (μεταξουργία).
Τι θα δείτε : Στο ισόγειο του μουσείου θα δείτε φωτογραφίες και αρχειακό υλικό που αναδεικνύουν την πολυσχιδή προσωπικότητα του Κωνσταντίνου Κουρτίδη. Στον όροφο, αναπτύσσεται η κυρίως έκθεση: η προβιομηχανική διαδικασία εκτροφής των μεταξοσκωλήκων και η επεξεργασία του μεταξιού. Σε ξεχωριστές ενότητες, παρουσιάζονται η αναπήνιση (το ξετύλιγμα της κλωστής του κουκουλιού), η βαφή και ύφανση των μεταξωτών, καθώς και η καθημερινή ζωή στο Σουφλί κατά τον 20ό αιώνα. Παράλληλα προβάλλεται και ένα video με την ιστορία του μεταξιού ανά τους αιώνες και εστιάζει στο πώς το Σουφλί αναδείχτηκε σε σημαντικό κέντρο παραγωγής μεταξιού από τα τέλη του 19ου αιώνα έως και τα μέσα του 20ού.
Οργάνωση προγραμμάτων : Το Μουσείο Μετάξης οργανώνει εκπαιδευτικά
προγράμματα με παιχνίδια και δραστηριότητες, για σχολεία και ομαδικές
επισκέψεις, όπως το πρόγραμμα «Ελάτε να υφάνουμε», όπου τα παιδιά διδάσκονται
τον κύκλο της σηροτροφίας, τη διαδικασία της ύφανσης και τη βαφή των μεταξωτών.
Tips : Ελευθερίου Βενιζέλου 73, Σουφλί , τηλ.: 25540 23700, το μουσείο είναι ανοιχτό καθημερινά (εκτός Τρίτης) 10:00-18:00 . γενική είσοδος: 3 ευρώ , μειωμένο εισιτήριο: 1,5 ευρώ .
Περιοδική έκθεση: Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς
(ΠΙΟΠ) και το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας διοργάνωσαν την περιοδική
έκθεση «Σαν μετάξι», στο Μουσείο Μετάξης του Ιδρύματος, στο Σουφλί. Στην
έκθεση, που τελεί υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα,
παρουσιάστηκαν, για πρώτη φορά, επιλεγμένα αυθεντικά αντικείμενα από τις
συλλογές του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας, μοναδικού μουσείου στη χώρα
που είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στις αρχαιότητες και την τέχνη της Ασίας. Σε άμεσο διάλογο με τη θεματική του
ξεχωριστού Μουσείου Μετάξης και προβάλλοντας πτυχές της ιστορίας της παραγωγής
και της χρήσης του μεταξιού στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, η έκθεση αναζητά
κοινά στοιχεία μεταξύ των δυο πολιτισμών, του Ιαπωνικού και του Ελληνικού. Η
σηροτροφία, καθοριστική για τη φυσιογνωμία του Σουφλίου, διαδραμάτισε σημαντικό
ρόλο στην οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική ανάπτυξη της Ιαπωνίας, η οποία
παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς μεταξιού στον κόσμο. Δώδεκα
έγχρωμες ξυλογραφίες του περίφημου καλλιτέχνη Kitagawa Utamaro, από τη σειρά «Η
ενασχόληση των γυναικών με τη σηροτροφία», απεικονίζουν τα στάδια μιας
παραγωγικής διαδικασίας που παραδοσιακά ανήκε στις γυναικείες εργασίες και
αποτελούσε έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της οικονομίας του Edo
(σημερινό Τόκιο). Στη συνέχεια, ξεδιπλώνεται η τέχνη των πολύτιμων μεταξωτών
υφασμάτων, καθώς η κλωστοϋφαντουργία υπήρξε μια από τις κορυφαίες μορφές
έκφρασης του Ιαπωνικού πολιτισμού, για να καταλήξει στο εμβληματικό κιμονό:
κύριο ένδυμα για άνδρες και γυναίκες όλων των τάξεων της ιαπωνικής κοινωνίας,
από τον 16ο αιώνα, με περίτεχνα σχέδια και ιδιαίτερους συμβολισμούς. Τέλος,
προβάλλεται ο ελκυστικός κόσμος της γκέισας, λέξη που κυριολεκτικά σημαίνει
«πρόσωπο της τέχνης» («gei» τέχνη και «sha» πρόσωπο). Απολαμβάνοντας οικονομική
ανεξαρτησία και ιδιαίτερη εκτίμηση, έπειτα από μακρόχρονη εκπαίδευση, η γκέισα
ήταν η καλλιτέχνης, η μορφωμένη γυναίκα, ενώ σήμερα παραμένει ζωντανό σύμβολο
του ιαπωνικού παρελθόντος που συνεχίζει να γοητεύει (Η έκθεση ολοκληρώθηκε στις 13 Νοεμβρίου 2023)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου